Wednesday, September 14, 2011

Groene Thee



Ik ben gek op thee en groene thee staat met stip bovenaan de lijst van mijn favo theesoorten.
Ik drink bijna altijd de thee van het merk Zonnatura of van reformzaken en nooit die van Pickwick of van andere merken. Waarom ? De theesoorten van de laatstgenoemde merken zijn vaak erg donker en lekker zijn ze ook niet, ik hou er altijd een filterige nasmaak aan over op mn tong.
Daarbij is mij eens verteld dat zwarte thee minder gezond is dan lichtere theesoorten. Groene Thee heeft aanzienlijk minder theïne/caffeïne dan zwarte thee en koffie. Daar waar koffie een directe stoot van hyperactiviteit, trillende handen, incontinentie en irritatie veroorzaakt, wordt de caffeïne in de Groene Thee langzamer opgenomen, wat een gelijkmatige, voedende energie geeft in plaats van de beruchte 'pieken en dalen' van de koffie.
Dus hou ik het bij lichte theesoorten en dan bij voorkeur Groene Thee.
Het is niet alleen erg lekker maar ook erg gezond:

Groene thee vermindert risico op kanker, hart- en vaataandoeningen (angina pectoris, hartkramp), beroertes en hartinfarcten vanwege de antioxiderende, LDL-cholesterolverlagende en HDL-cholesterol verhogende werking.
Groene thee stimuleert de spijsvertering, de werking van het afweersysteem en stimuleert de antibiotische werking tegen virussen en schimmels.
Groene thee bevordert de huidbescherming tegen gifstoffen in het milieu en felle zon. Dit door de verwerking van extracten van de theeplant in cosmeticaproducten.
Groene thee bevordert de alertheid, het creatief vermogen en de concentratie.
Groene thee stimuleert de versterking van het kraakbeen in gewrichten.
Groene thee werkt als insulinebooster, wat het koolhydraatladen na het sporten verbetert. Extracten uit groene thee maken cellen tot 15 keer gevoeliger voor insuline dan normaal. Deze gevoeligheidsduur bedraagt zo'n vier uur.
Groene thee versnelt de afbraak van oestrogenen.
Groene thee stimuleert de vetverbranding door de lever en hetlpt daardoor met afvallen.

Hoe zet je gezonde groene thee die je helpt afvallen:

Breng water aan de kook in een normale waterkoker of fluitketel.
Laat het gekookte water 7 tot 10 minuten afkoelen, het water heeft dan een temperatuur bereikt van ca. 80 graden.
Trek je groene thee tussen de 3 en 5 minuten.



Enjoy your cup of green tea :)

5 comments:

  1. Geweldig! Drink zelf ook altijd 2-3 koppen per dag (drink wel die van Pickwick, zal die van Zonnatura ook eens proberen) Ben ook altijd groene thee bij iedereen aan het promoten maar krijg vaak te horen dat het geen lekkere thee is. Ben ik het dus niet mee eens maar ach smaken verschillen en daarbij is het ook nog eens heel erg gezond. Heb wel eens gelezen dat je het beter niet tijdens een maaltijd kan drinken omdat het de opname van bepaalde vitaminen (weet zo even niet meer welke)kan verhinderen.

    groetjes, Elske

    ReplyDelete
  2. Ik ben ook een grote theedrinker! Alleen die weetjes over die verminderde kansen op... wist ik nog niet allemaal! Dus dank je wel voor dit berichtje!

    ReplyDelete
  3. oooo, ik vind groene thee niet lekker, maar dan kan dat misschien komen omdat ik dan Pickwick gebruik. Wat jij zegt is waar, je proeft zo'n papieren nasmaak. Dus dan toch maar eens Zonnatura proberen!
    Karin

    ReplyDelete
  4. @karin en elske, ik denk dat mensen het niet lekker/bitter vinden omdat bijna niemand weet dat dat bittere weggaat wanneer de thee op de juiste temperatuur (80graden) getrokken wordt. maar bitter of niet, ik hou van deze thee :) en dat van de maaltijd wist ik weer niet :D

    ReplyDelete
  5. Leuke blogpost!

    Ik drink ook graag thee en ook af en toe groene thee. Maar jouw blogje heeft me overtuigd om meer groente thee te drinken, thanks!

    Ik vind de groene thee van de natuurwinkel ook lekkerder dan die van Pickwick. En het gekookte water even laten afkoelen neemt de bitterheid weg, heerlijk!

    Fijne dag nog!

    Groetjes,
    Renske

    ReplyDelete